Det är viktigt att klä sig rätt för att undvika köldskador på vintern.

Köldskador – så undviker du dem

Hälsa 
Under vinter och framför allt i sportlovstider är det mycket folk i rörelse utomhus. Om man vistas i sträng kyla finns risk för förfrysningsskador. Här kommer några tips på vad man själv kan göra för att undvika köldskador.
Artikel senast uppdaterad 21 februari 2013

Oftast är det utsatta kroppsdelar som är lätta att förfrysa, tex näsa, kinder, öron och fingrar. Är man fler så kan man hålla kolla på varandra genom att kika efter vita fläckar på huden. Vid köldskada blir huden till att börja med vit och kall. 
Ser man vita fläckar på huden ska man värma direkt. Detta dock utan att massera eller värma huden med hjälp av uppvärmda föremål då detta kan göra mer skada än nytta. 

Vid köldskada: 
Ta först och främst skydd från blåst och kyla. 
För att sedan värma det köldskadade området är hud mot hud det bästa sättet. Händer och tår kan stoppas i armhålor, alternativt lägga på någons mage. Kinder kan man värma genom att lägga en varm hand mot kinden.
Värm sedan tills huden har fått tillbaka sin vanliga färg och känsel.

För att undvika köldskador är det viktigt att man klär sig rätt. Lager-på-lager med tunna och löst sittande kläder är bättre än ett tjockt lager. 
Om man fryser om kroppen sätt ett lock på knoppen, använd alltså mössa.
Blir man blöt är det bra att ha extra ombyte då vind och fukt gör att man kyls av mycket snabbare.
Tvätta inte ansiktet samma morgon om du vet att du ska ut i kyla. Det naturliga fettlagret som bildas under natten fungerar som ett skydd under dagen.

Källa: www.1177.se